Wat is een ecosysteem en wat kan het doen voor uw bedrijf of organisatie?

Wij verwijzen hier naar een technisch ecosysteem of landschap. Een alomvattend systeem dat concrete zaken voor u oplost met behulp van technologie. Het ontwikkelen van een eigen ecosysteem of technisch landschap draagt bij aan het future-proof maken van uw bedrijf. HEVEN gaat voor u op zoek naar oplossingen die op lang termijn te bewerkstelligen zijn. Zo kan u de toekomst opwachten, met behulp van een flexibel technisch landschap dat zich aanpast en mee-evolueert. Alles verandert zo vlug dat het belangrijk is om te investeren in systemen die kunnen meegroeien en niet over enkele jaren out-dated zijn.

HEVEN adviseert over technische landschappen. Wij geven praktische workshops en trainingen. Wij creëren hiernaast ook oplossingen , waarbij we vertrekken van applicaties die reeds bestaan binnen ons eigen HEVEN ecosysteem. Dit zijn de zogenaamde SAAS oplossingen, software-as-a-service. Onze eigen oplossingen en applicaties dienen als de basis, waarbij we verder alles kunnen aanpassen op maat. U hoeft zich dus niet aan te passen aan een ander systeem, maar kan dit passend maken en naar uw wensen en noden laten uitwerken.

Wat kan zo'n landschap voor u betekenen?

Een ecosysteem of landschap bestaat over het algemeen uit relatief kleine toepassingen (of applicaties) die specifieke taken overnemen. Deze voeren 'diensten' uit en ondersteunen uw dagelijkse werking. Wij selecteerden zorgvuldig software-pakketten, applicaties en toepassingen waaruit we aanbevelingen kunnen doen. Hiernaast is het steeds mogelijk om zelf oplossingen voor te stellen, die wij zullen doorlichten. Een oplossing (software, app, saas, ...) moet namelijk steeds aan een aantal vereisten voldoen om in aanmerking te komen. Zo staan wij erop dat elke oplossingen die we aanbevelen, steeds volledig compliant is met de GDPR. U kunt immers niet zelf GDPR-compliant zijn als de externe partners en diensten waarmee u dagelijks werkt dat niet zijn. Het doordacht uitkiezen van uw partners wordt daarom belangrijker, zij zijn immers vaak mee verantwoordelijk voor de persoonlijke gegevens die u met (of met hun software) deelt.

Waar baseren wij onze keuze op wanneer we ecosystemen samenstellen?

Zoals reeds aangehaald is het volledig compliant werken met de GDPR belangrijk. We gaan daarom steeds na hoe veilig bepaalde keuzes zijn en welke garanties er worden geboden.

Nog een voordeel aan GDPR compliant systemen en applicaties is dat ze allen het overdragen en wissen van gegevens mogelijk maken. Ze hebben een goede exporteer functie, zodat uw data en gegevens niet voor eeuwig in een systeem vast zitten. Als u in de toekomst een facet binnen het ecosysteem wilt of moet herbekijken, dat moet u makkelijk kunnen overstappen op een nieuwe oplossing. De overdraagbaarheid gaan we dus telkens na, zodat u steeds in alle vrijheid keuzes kan maken.

Toegankelijkheid is hiernaast ook zeer belangrijk. We zijn al lang niet meer gebonden aan slechts één computer. Computers worden gedeeld door meerdere personen en er zijn laptops ter beschikking. U kan telewerken vanaf uw thuiscomputer, u verkiest een draagbaar systeem zoals tablets en smartphones, ... Overal toegang hebben tot uw data is belangrijk, net zoals deze kunnen raadplegen op verschillende soorten dragers.

Daarom gaat in de meeste gevallen onze voorkeur uit naar cloud-toepassingen, ook wel SAAS of PAAS producten genoemd. Dit staat voor software-as-a-service en platform-as-a-service, online applicaties die specifieke diensten aanbieden die overal toegankelijk zijn. Dit staat tegenover het oudere model van on-premise oplossingen. Dit zijn software en tools plaatselijk op uw computer geïnstalleerd, vaak beperkt tot één computer of omgeving of het hebben van een eigen server in de kelder.

Enkele voorbeelden van bekende SAAS & PAAS producten:

SAAS: Wordpress, Google Apps, Dropbox, MailChimp, Slack, Microsoft Office 365, ...

PAAS: Amazon Web Services, Windows Azure, Magento Commerce Cloud, Google App Engine, ...

Een glimp op enkele van de keuzes die wij maakten

Filemaker is een systeem op de markt dat zowat alles de baas kan. Voor een directe materiaalkost van 75 euro per maand kan u al aan de slag met Filemaker. De database software beschikt ook over eigen startklare oplossingen waar u in een mum van tijd uw contacten mee kunt beheren, inventarissen kunt maken, projecten kunt opvolgen en aansturen, ...

Voor de beveiligingsbehoefte raden wij al onze klanten (en kennissen, vrienden, familie, ...) aan om LastPass (of soortgelijke) te gebruiken. Deze wachtwoordenbeheerder onthoud al uw wachtwoorden voor u, vult ze vanzelf in waar nodig en slaat ze op in een ultra veilige centrale koffer. Men moet slechts één masterwachtwoord(zin) nog onthouden.

Voor interne communicatie, notities, opslag van kennis, bijhouden van links en documenten, ... gebruiken wij Notion. De juiste notitieapplicatie vinden is zeer zeer moeilijk. Voor ons was het een proces van toch wel meerdere jaren. We testen o.a. reeds Evernote uit, OneNote, Bear, Ulysses, Agenda, Inkdrop, ... en het Microsoft Office pakket. Toen we uiteindelijk Notion ontdekte, was het liefde tijdens het eerste gebruik. In twee jaar tijd is Notion een zeer grote speler geworden en dat is volledig terecht. De applicatie kan werkelijk zowat alles. Ik verwijs jullie graag door naar hun feature pagina. In Notion kan u notities schrijven, bestanden toevoegen en ordenen, een knowledgebase samenstellen, synchroon samenwerken, taken en projecten beheren ... u kan het zelfs als een database gebruiken. Bovendien kan u het zeer makkelijk delen met collega's en cliënten, en werkt alles volledig synchroon.

👉https://www.notion.so/product (nee hoor, dit is geen referral link)